BETA
Aby się zalogować, najpiew wybierz portal.
Aby się zarejestrować, najpiew wybierz portal.
Podaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe muszą mieć co najmniej 3 sąsiadujące znaki alfanumeryczne
Pole zawiera niedozwolone znaki
Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru

 
0


Co zrobić w przypadku kiedy w dużej firmie (~5000 osób) przełozony prosi, żeby wymyśleć sposoby na cięcie kosztów? Wiadomo, że jego szefowie przychodza do niego i mówią: weź obniż koszty IT, a najprościej jest zwolnić x osób, wtedy firma oszczędza miesięcznie ~x*5000pln.
Dlatego i nasz dział zastanawia się, co w dobie rozdmuchanego medialnie kryzysu zrobić, żeby pokazać oszczędności?
Wymyśliliśmy:
- ograniczenie drukarek do niezbędnego minimum (obecnie ~100) - oszczedność na umowach serwisowych, eksploatacji, zarządzaniu
- zamiana RF gunów na zestaw: skaner ręczny+ np EEPC
- limity na komórkach
- wymuszanie wyłączania pecetów, które nie pracują 24/h (bagatela oszczędność ~60000pln/m-c)
- zrezygnowanie tam gdzie można z Office, na rzecz OpenOffice
i jeszcze jakieś inne pomysły :)
Niestety większość z tego bezpośrednio działu IT nie dotyczy (np prąd podlega pod dział infrastruktury i taki koszt prądu pecetów to zaledwie kropla przy np maszynach produkcyjnych), odpłatność za komórki, za drukarki itp podlegają pod inne działy.
Dlatego pomimo iż zaproponowane przez nas oszczędności nie są małe, ktoś inny powie pewnie - no jasne, ale to nie są koszty IT, mimo iż znalezione przez IT :D.
Dlatego chciałbym się zapytać jakie rozwiązania można wdrożyć, żeby faktycznie wykazać oszczędności, które pozwolą "zachować" etaty IT.
Dla porównania powiem tylko, że inwestycja w zeszłym roku w VMware ESX dała baaaardzo duże zyski i czegoś podobnego szukamy na czas kryzysu :)
może jakiś system do zarządzania hasłami do systemów? Bo w sumie to mamy:
SAP, domena AD, system HR, system produkcyjny, system Peregrine (servicedesk), systemy lokalne zakupowe i może jakiś "connector" do tych systemów, który po wdrożeniu zmniejszyłby liczbę requestów/incydentów odnośnie tych systemów? Albo może jakaś aplikacja do nadawania uprawnień (co też zajmuje masę czasu).

Sam nie wiem :D może ktoś poratuje jakimś rozwiązaniem.

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie. Pozdrawiam,
Marek Lubiński
tagi: domena   Information Technology   VMware
Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]





Florida
Florida
1905 pkt.
Guru
 
0


Ciekawe: widzę, że zrobili trochę zamieszania tymi informacjami. Nikt przecież nie lubi wracać do domu z myślą, że w firmie dzieje się nie dobrze.

Ja najpierw zadałbym sobie pytanie: co to jest koszt IT dla Twojej firmy i poprosił o miesięczny kosztorys działu IT - wtedy patrzysz na taką listę oczami szefa i widzisz, ile go kosztuje IT.

Wg. mnie, jest to koszt stały (nie jednorazowe zakupy). Pytanie teraz, jaki koszt stały można uciąć w IT? No i teraz warunek: cięcie musi być odczuwalne natychmiast, bo rozumiem, że tutaj o to chodzi, tak?

Moim zdaniem najcięższym kosztem stałym w IT są pracownicy i bardzo ciężko doszukać się czegoś innego, ale na siłę znalazłbym:

- umowy serwisowe, które kosztują X pieniążków (nie wiem, czy zadowolą się umowami podpisywanymi na rok czasu) - jeśli chcą, to przedstawiasz taki plan z ewentualnymi konsekwencjami na wypadek działań prawa Murphyego.
- rozglądamy się za nowymi (tańszymi dostawcami) lub renegocjujemy umowy: np, kasety dla backup-u i inne koszty stałe generowane miesięcznymi cyklami

Generalnie to jest masakra i nie wiem czy jest to dobry sposób na szukanie kosztów. Nie można szukać kosztów działami, tylko globalnie. Każdy musi oszczędzać, żeby łącznie dało to jakieś rezultaty, to tak IMHO. Pozdrawiam,
Lukasz

Pozdrawiam,

Łukasz

Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


o właśnie, kosztorys działu IT - o to właśnie poproszę :D

właśnie nie wiadomo kiedy ma być odczuwalne to cięcie, bo wiadomo jak to jest w korporacjach. Może być nawet tak, że utniemy 90% kosztów to może być sytuacja, że za pół roku i tak wszystko wpiz** zliwkidują, bo uznają, że gdzieś indziej jest taniej - cóż, życie.
Na tą chwile faktycznie trzeba chyba podejść globalnie (przynajmniej w skali site'u).
Na razie wstrzymaliśmy projekt wdrażania Office 2007, bo to wygenerowałoby nam roczny wydatek na sprzęt rzędu 130tys$ (co jest znaczącym kosztem) :D

ale fakt, że nie mamy spójności w systemach IT (różne hasła do różnych systemów, co generuje wiele ticketów). No i teraz własnie szukamy jakiegoś lekarstwa (chociażby chwilowego).

Jak to powiedział w sumie słusznie dziś mój kolega z działu - lepiej wdrożyć jakieś rozwiązanie powodujące oszczędności i zapewnić pracę chociażby 2000 ludzi za cenę headcount'u IT, niż nie oszczędzać wcale i dać tej firmie "zdechnąć" przez wysokie koszty i nie gospodarność...Coś w tym jest :D Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]
Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Jak wiac kryzys siega i PL. Ciezka sprawa z ograniczaniem kosztow. Mi jeszcze przychodzi na mysl wdrazanie oprogramowania bezplatnego w miejsce przedluzania licencji dla komercyjnego softu.(o ile to mozliwe w czesci przypadkow).
Sporo firm zagranicznych, ktore ma zaklady produkcyjne w PL po prostu zaczyna je zamykac... i zadne ciecia kosztow nie pomoga jesli nie ma zamowien dla produkcji...
Swoja droga ile osob jest w Waszym dziale IT ?(Jesli to nie tajemnica?)

M.

Edytowano 2 razy. Ostatnio 2008-12-19 18:10:49 przez Marian333.
Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


tak, wszyscy zdają sobie doskonale sprawę, że sytuacja jest nie ciekawa. Jeśli firma nie złapie sporych klientów, to będzie siłą rzeczy zamykanie fabryk itp :)
Nie ma z tym stresu, bo każdy się już zaczyna z tym liczyć.
Ile osób? łącznie 15 osób. We wsparciu 6 osób.

Na szczęście jest u nas strefa, więc zawsze ktoś chętny do odpisów z podatków się znajdzie, a wiadomo - lepiej brać z inwentarzem :)

Z resztą jak nie tu, to gdzie indziej. niemniej jednak szkoda by było, bo firma dobra, kupa nowości i atmosfera przednia...ehh (b) Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]
kruklanecki
kruklanecki
202 pkt.
Junior
 
0


Nie chce Cie straszyc ( ;) ) i nie znam struktury firmy ale znam takie gdzie w ramach oszczednosci rezygnowano z lokalnych guru na rzecz jednego- dwoch/na kontynent pozostawiajac jedynie helpdesk. A znam tez (dwa) takie przypadki gdzie lokalnie nie ma nic. Dziala to tak, ze jesli user sobie nie radzi, dzwoni do helpdesku w UK, a jesli oni nie rozwiaza problemu zdalnie to user wysyla laptopa/dysk kurierem do UK. ;)
Poza dawnym dzialem IT i uzytkownikami majacymi problemy z obsluga sprzetu wiekszosc jest (niestety) zadowolona .... szczegolnie z cyferek w oszczednosciach .... :(

melmak
melmak
327 pkt.
Junior
 
0


A ja ostatnio slyszalem o jednej takiej firmie, ktora zastanawia sie nad zamknieciem IT w UK i powiekszeniem IT w PL, bo tu taniej, wiec w globalnych korporacjach moze uda sie uniknac zwolnien

Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


niezbadane są decyzje korporacji :D
jak wdrażaliśmy ESX, byłem bardzo mocno zadowolony ze szkolenia w ITL (po angielsku, bo był gość z Danii) i sugerowałem szefom regionalnym, żeby przysłali pracowników z regionu do PL na 2 szkolenia w cenie ~3k€ z przelotem i hotelem. Nie zgodzili się, pomimo iż jedno szkolenie w Szkocji kosztowało 2,5kŁ. I weź tu potem bądź mądry i wymyślaj cięcia kosztów :D Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]
Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Prawda jest taka ze tnie sie koszta najpierw na zadupiu. Mam na mysli kraje pooza centrala czyli PL i podobne. melmak dobrze mowi. Czesc firm powieksza swoje IT w PL kosztem zwalniania ludzi w drogich krajach. W zwiazku z tym jest to dobry momen na zmiane pracy :-) (b)
Szef regionalny zapewne rowniez dostal podobne zadanie: ciecia kosztow... nikt nie lubi zwalniac ludzi ze swojego podworka wiec nie trzeba dlugo myslec co bedzie dalej...

Edytowano 1 raz. Ostatnio 2008-12-20 02:43:51 przez Marian333.
Mariusz Kędziora Microsoft
Mariusz Kędziora
2210 pkt.
Guru
Prelegent
 
0


Moje małe propozycje:
- systemy zliczania wydruków (i ich ograniczanie przy tym)
- systemy telefonii VoIP (jeśli firma ma dużo rozmów poza PL)
- wirtualizacja serwerów
- rozwiązania typu OCS (jeśli firma często miała wyjazdy do zagranicznych oddziałów na spotkania - to dzieje się już u nas, prawie nie jeździmy po świecie - wszystko obywa się przez OCS i kamery, które widzą obraz dookoła)
- automatyczne czasowe wyłączanie bezczynnych serwerów (pojawi się niedługo o tym artykuł na TechNet)

Ludzie są zawsze największym kosztem, ale rozsądnie myśląca firma myśli o tym jako o najcenniejszym zasobie. I jak kryzys przejdzie będzie miała gotową ekipę do dalszych działań. Jak zaczną się zwolnienia to później nadrobienie strat i czasu zajmie dużo więcej czasu.

I owszem szybkie pomysły przechodznia z np. Office na OpenOffice mogą się wydać dobrym pomysłem na bardzo krótką metę. Dolicz sobie do takiej zmiany koszty przeszkolenia pracowników + koszty supportu dla nowych systemów + koszty później utrzymania tych systemów - to się okaże że może nie być to warte świeczki. Warto to przeanalizować. --
Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
IT Pro Evangelist | Microsoft Polska
ewangelista.IT (Technet Blog) | Profil LinkedIn

Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
Technical Evangelist | Microsoft Polska
Blog ewangelista.IT | LinkedIn

Protoss
Protoss
418 pkt.
Junior
 
0


Nie bardzo rozumiem co mają systemy do OpenOffice. Przecież OpenOffice śmiga na Windowsach bez problemu także coś takiego jak " koszty supportu dla nowych systemów" nie istnieje. Pracownicy przez chwile bedą narzekaca ale jeśli będzie odgórne zarządzenie używania OpenOffice to na narzekaniu się skończy. Jestem jak najbardziej za wprowadzaniem OpenOffice oczywiscie tam gdzię sie da czasem może się okazac iz Office musi zostac bo pracownik korzysta z jakis fukncji , których nie ma w OpenOfficei tyle.

Mariusz Kędziora Microsoft
Mariusz Kędziora
2210 pkt.
Guru
Prelegent
 
0


Z OpenOffice chodzi mi o to, że po jego wprowadzeniu powstają koszty (pewnie podobne jak przy MS Office, tylko, że trzeba je ponieść po raz drugi):
- trzeba przeszkolić ludzi
- trzeba zapewnić osoby które będą mogły pomóc zwykłym użytkownikom (support) --
Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
IT Pro Evangelist | Microsoft Polska
ewangelista.IT (Technet Blog) | Profil LinkedIn

Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
Technical Evangelist | Microsoft Polska
Blog ewangelista.IT | LinkedIn

Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


czy byłbyś tak uprzejmy i zapodał kilka przykładów (produktów) odnośnie Twoich propozycji? Chodzi o sprawdzone rozwiązania.
Z góry dzięki :) Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]
Mariusz Kędziora Microsoft
Mariusz Kędziora
2210 pkt.
Guru
Prelegent
 
0


Zliczanie wydruków - np. Equitrac
Systemy OCS - Microsoft OCS Server
Wirtualizacja - Hyper-V :) --
Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
IT Pro Evangelist | Microsoft Polska
ewangelista.IT (Technet Blog) | Profil LinkedIn

Pozdrawiam,
Mariusz Kędziora
Technical Evangelist | Microsoft Polska
Blog ewangelista.IT | LinkedIn

Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Swoja droga MS mógłby dodać funkcjonalność zliczania wydruków do W2K8 R2...

M.

Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Moze ktos z forumowiczow sie orientuje jakie obciazenie lacza jest generowane przez Microsoft OCS Server ?

Czyzby kryzysl dopadl rowniez MS ? http://biznes.onet.pl/0,1890001,wiadomosci.html

Edytowano 1 raz. Ostatnio 2009-01-03 17:23:09 przez Marian333.
Grzegorz  Łyszkowski
Grzegorz Łyszkowski
431 pkt.
Junior
 
0


A czy OCS 2005 (Office Communicator) pozwala na jednoczesną rozmowę wideo i/lub audio z więcej niż jedną osobą (lokalizacją)?

Chodzi mi o zrobienie wideo konferencji ale bez korzystania z telefonów - tylko i wyłącznie używając łącza internetowego. ___________________
Pozdrawiam
Grzegorz Łyszkowski

MCITP: EST, MCTS: W2K8 AD, MCITP: SA lub EA in progress :)

falus2
falus2
157 pkt.
Junior
 
0


Witam,

Jesli chodzi o darmowego openoffica to nie masz racji, jesli w firmie bedzie uzywany to i ludzie go w domach sobie poinstaluja zeby sie z nim obyc i wyjdzie taniej i w firmie i w domu, ale rozumiem Twoje podejscie, jest to Twoj kawalek chleba

serdecznie pozdrawiam

Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Mozesz podac jakies linki do systemow OCS ?

falus2
falus2
157 pkt.
Junior
 
0


Witam,

A pozatym "kryzys" jest sztucznie wywolany przez ludzi ktorzy naprawde rzada swiatem, rzady sa tylko marionetkowe, jest to jeden z etapow do stworzenia rzadu swiatowego i zniewolenie ludzi, chodzi o stworzenie i przycisniecie ludzi, ze pozniej sami sie zgodza na nowy porzadek swiata, wklep sobie w google new order world, poszukaj co w stanach robi FEMA...

poogladaj filmy Endgame, Zeigeist, troche Cie zdoluja, ale poznasz prawde

serdecznie pozdrawiam

Marek Skalinski
Marek Skalinski
505 pkt.
Senior
 
0


rany falus2 co ty za farmazony wymyslasz?
to forum IT, a nie sugerownie teorii spiskowych.. skup sie na tematach zwiazanych z IT bo sadzac po twoich dotychczasowych postach to typowy troll z Ciebie.

Co do kryzysu..na szczescie moja firma ma podejscie tego typu:
Rozwijamy sie dalej...inwestujemy rozsadnie... kryzys kiedys musi sie skonczyc, a dla firm najgorszy wlasnie bedzie moment wyjscia kiedy kryzys sie skonczy poniewaz beda zmeczone oszczedzaniem i moze sie okazac ze w decydujacym momencie nie beda mialy "mocy", aby sprostac wyzwaniom. Na ten czas trzeba byc przygotowanym. Jesli inne firmy upadna, pozamykaja sie ,to klient gdzies w koncu bedzie musial trafic i zostac obsluzony.

falus2
falus2
157 pkt.
Junior
 
0


Witam,

No temat dotyczy kryzysu, wiec chcialem troche wyjasnic

pozdrawia serdecznie

Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


- limity na komórkach

U mnie w firmie nie ma limitow (chyba ze 0 to limit)... Za wszystkie prywatne polaczenia placi pracownik.
Co miesiac kazdy dostaje billing (jest do tego aplikacja) i sie rozlicza.

M.

Edytowano 1 raz. Ostatnio 2008-12-21 10:58:07 przez Marian333.
Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


może jakiś system do zarządzania hasłami do systemów?

Citrix Password Manager

http://www.citrixnews.pl/citrixpl/citrix.nsf/0/9951E25951CD1121C12572FA0044FCAB/$file/Password_Manager_PL.pdf

Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


poczytam, dzięki :) Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]
sosenki
sosenki
1019 pkt.
Senior
 
0



u nas to nawet ciasteczka zabralli ;/

Marian333
Marian333
166 pkt.
Junior
 
0


Minelo juz kilka tygodni od powstania tego tematu, wiec chcialbym zapytac jak postepuje w Waszych firmach temat ciecia/ograniczania kosztow ?

Pozdrawiam
Marian

Marek Lubiński
Marek Lubiński
1589 pkt.
Guru
 
0


temat cięcia w działach przeszedł, ponieważ korporacja odgórnie wydała komunikat dla inwestorów o zwolnieniu na całym świecie 3000 osób, w tym 800 u nas, więc zapewne dwie osoby polecą z IT - zobaczymy. Jasno z tego wynika, że takie decyzje są czysto "polityczne" i nikt na nie nie ma żadnego wpływu. Prosta kalkulacja - napisali, że obcięcie 3000 osób na całym świecie, w tym 10% w USA da roczne oszczędności (zysk) rzędu 55mln$ rocznie, no to sobie liczymy: 800 osób *średnio 1800pln *12m-cy =~2,5mln$, zakładamy taką samą redukcję w Europie i Azji, czyli kolejne 2,5mln$ rocznie, zostaje 1500osób, które stanowią te 10% w USA, co daje pozostałe 50mln$/1500os =~3000$/osobę :D
W sumie jeśli u nas (w Polsce) jesteśmy jedną z najlepszych fabryk na świecie, to powinni nas zostawić, a zwolnić kolejne 1500 osób w USA i wtedy zaoszczędziliby 100mln$ :D Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Pozdrawiam,
Marek Lubiński

Jeżeli moja odpowiedź pomogła w rozwiązaniu Twojego problemu, kliknij [Pomógł mi]

Udziel odpowiedzi

pkt.
Treść wpisu:

Zaloguj się lub Zarejestruj się aby wykonać tę czynność.